Com funciona la caixa de canvis

La caixa de canvi és un element de transmissió que s'interposa entre el motor i les rodes. És l'encarregat d'obtenir a les rodes el parell motor suficient per posar el vehicle en moviment des d'aturat, i un cop arrencat obtenir-ne un parell suficient per poder vèncer les resistències a l'avenç, fonamentalment les resistències aerodinàmiques, de pendent i de rodament.

Amb la caixa de canvis disminueix o augmenta la velocitat del vehicle i de la mateixa manera augmenta o disminueix la força del vehicle. Vegem-los en un exemple .

Si un motor d'explosió transmetés directament el parell a les rodes, probablement n'hi hauria prou perquè el vehicle es mogués en terreny pla. Però en pujar una costa, el parell resistent augmentaria, aleshores el motor no tindria prou força per seguir a la mateixa velocitat, disminuint aquesta gradualment, el motor perdria potència i arribaria a parar-se; per evitar-ho i poder superar el parell resistent, la caixa de canvis és l'encarregada de fer variar el parell motor, segons les necessitats de la marxa.

TAMBÉ ET POT INTERESSAR

Piaggio 1
Piaggio 1
1.190 1.500 -21%
Piaggio 1
Piaggio 1
1.390 1.500 -7%
Piaggio Active 1
Piaggio Active 1
1.590 1.750 -9%
Piaggio Active 1
Piaggio Active 1
1.590 1.750 -9%
Piaggio Active 1
Piaggio Active 1
1.590 1.750 -9%
Piaggio Active 1
Piaggio Active 1
1.590 1.750 -9%
Piaggio 1 +
Piaggio 1 +
1.890 1.800
Mercedes_Benz
Honda EM1 e:
Honda EM1 e:
1.900
KYMCO Agility City Plus
KYMCO Agility City Plus
1.990
Piaggio Active 1
Piaggio Active 1
1.990 1.890
Honda Vision 110
Honda Vision 110
2.049 2.190 -6%
Daelim XQ1/D 125
Daelim XQ1/D 125
2.090
Piaggio Active 1
Piaggio Active 1
2.190 1.900
Honda CRF 50
Honda CRF 50
2.275 2.275
Honda CRF50F
Honda CRF50F
2.375 2.350
Honda Vision
Honda Vision
2.555 2.525
Piaggio Beverly 300
Piaggio Beverly 300
2.690 2.790
Piaggio Beverly 350
Piaggio Beverly 350
2.690
Royal Enfield Himalayan
Royal Enfield Himalayan
2.690