La tecnologia que evita accidents de trànsit

La innovació en el sector de l’automoció no només se centra en aconseguir prototips futuristes o en aconseguir el màxim estalvi energètic. També vol salvar vides. Els automòbils tenen molts sistemes que busquen reduir el número d’accidents i les lesions dels accidentats. Els primers en ser adoptats per la indústria automobilística van ser els anomenats sistemes de seguretat passiva, que són els que intenten minimitzar els danys dels ocupants i vianants un cop s’ha produït un accident.

Els sistemes de seguretat passiva més coneguts són l’airbag, utilitzat per primer cop el 1981; el cinturó de seguretat, el sistema més estès, obligatori al nostre país i capaç d’evitar el 45% de les morts per accident; i les cadiretes dels nadons i nens petits. Els vehicles, però, també incorporen altres elements de seguretat passiva com les estructures indeformables, que milloren la seguretat dels ocupants, o els reposacaps, fonamentals per evitar lesions cervicals.

Els últims en arribar al sector són els sistemes de seguretat activa, que tenen com a objectiu aconseguir que l’accident no s’arribi a produir. Alguns dels més populars són l’ABS (Antilock Break System), un sistema que evita el bloqueig del frens; l’ESC (Electronic Stability Control), que millora l’estabilitat del cotxe; o els fars direccionals automàtics. Però hi ha més sistemes de seguretat activa. Saps que volen dir les sigles AEB, LKA, DDD o BSM? Aquí t’ho expliquem.

Sistema de frenada d’emergència autònoma. El sistema AEB (Autonomous Emergency Braking) intenta evitar el 40%  dels accidents que, segons la Dirección General de Tráfico (DGT), es produeixen a causa de distraccions del conductor. Com funciona l’AEB? En detectar un obstacle, el sistema aplica els frens de forma autònoma per evitar una possible col·lisió, fent servir la capacitat de frenada exacta per a cada circumstància. Una cinquena part dels cotxes comercialitzats al nostre país ja incorporen aquesta tecnologia.

Sistema d’Ajuda al Manteniment del Carril. El LKA (Lane Keeping Assistant) incorpora una tecnologia capaç de reconèixer les línies dels carrils de circulació. Aquest sistema t’enviarà un avís, ja sigui al quadre de comandaments o mitjançant una vibració al volant, quan detecti alguna variació de la trajectòria del cotxe i que has trepitjat alguna de les línies sense que prèviament hagis posat l’intermitent. Si no corregeixes la trajectòria o deixes anar el volant de les mans, el cotxe corregirà la direcció de forma automàtica. La Unió Europea es planteja l’obligatorietat a partir d’aquest any d’aquest sistema, amb què ja venen equipats el 40% dels vehicles.

Sistema de Detecció de Fatiga. El DDD (Driver Drowsiness Detection) és el millor sistema desenvolupat fins a l’actualitat per evitar els accidents provocats per la somnolència o cansament del conductor. Aquest sistema funciona analitzant el nivell d’atenció del conductor a través de diferents paràmetres acústics i visuals i avisant-lo si detecta que està adormit o cansat. Una quarta part dels cotxes que hi ha al mercat ja l’incorporen.

Sistema de monitorització d’angles morts. El BSM (Blind Spot Monitoring) és un sistema que s’encarrega d’avisar al conductor de la presència d’altres vehicles en aquelles zones que estan fora del camp visual dels miralls retrovisors, ja sigui per darrera o pels laterals. Aquest sistema també és molt útil a l’hora de realitzar avançaments, especialment en carreteres convencionals, per evitar col·lisions laterals en iniciar la maniobra o finalitzar-la. El 29% dels cotxes que es venen a Espanya ja l’incorporen.

 

MOVENTO ET RECORDA…

  • La innovació en el sector de l’automoció no només se centra en aconseguir prototips futuristes o en aconseguir el màxim d’estalvi energètic. També vol salvar vides.
  • Els anomenats sistemes de seguretat passiva són els que intenten minimitzar els danys dels ocupants i vianants un cop s’ha produït un accident.
  • Els sistemes de seguretat activa són els que tenen com a objectiu principal aconseguir que els accidents no es produeixin.